Het wordt wennen als we na een tijdje terug gaan naar ‘normaal’.

Zegt John Stribos, compliance officer bij ING

Het wordt wennen alswe na een tijdje terug gaan naar ‘normaal’.

Zegt John Stribos, compliance officer bij ING.

Inmiddels is dit de vijfde week dat ik thuis werk, net als het overgrote deel van mijn ING collega's. Zo'n 95% werkt van huis uit. Lang leve de moderne techniek. Respect voor de collega's die wel naar kantoor moeten komen, voor het in de lucht houden van de systemen, en voor het werk op de kantoren dat door gaat. 

 

Wat is er anders voor jou?

Als compliance officers hebben we ieder een eigen aandachtgebied dat we min of meer zelfstandig bedienen. Omdat die aandachtgebieden normaliter al meerdere locaties hebben, zijn we al gewend om via telefoon, e-mail en skype contact te hebben. Dat maakt de overgang naar volledig 'remote' werken eenvoudiger.

Dat wil niet zeggen dat alles vanzelfsprekend is. Het project WFH (Working From Home) vergt nogal wat. De IT capaciteit is uitgebreid. Aanvankelijk gingen we uit van het scenario dat 50% van de medewerkers van huis uit kon werken. Binnen een dag werd dat op 80% gezet, en weer een dag later bleek dat we 100% van huis uit konden werken. Een geweldige prestatie van onze IT-ers, maar ook van de externe bedrijven die zorgen voor de connectiviteit.

 

Waar heb je persoonlijk waardering voor?

Hoewel ik niet in een verhoogd risico categorie val, voel je je toch wel bevoorrecht dat je bedrijf het mogelijk maakt om op een veilige manier je werk voort te zetten.

 

Wat vind je van het werken van huis uit?

WFH heeft voor- en nadelen. Bij calls met collega's die je kent, vraag je eerst even hoe het gaat. De meeste reacties zijn dan positief. Maar soms krijg je ook een mailtje van een collega die op zichzelf woont zonder partner of kinderen. Dan ben je allicht wat meer gefocust op de sociale contacten op de werkvloer en slaat de eenzaamheid soms toe. Aan zo iemand geef ik dan wat extra aandacht.

Of de collega die de eerste twee weken genoot van het werk thuis maar nu ook de nadelen begint te voelen van het optreden als part time leraar voor de kinderen die niet naar school kunnen. Daar moeten we begrip voor hebben.

 

Zie je ook voordelen? 

De meeste collega's zijn inmiddels wel gewend aan het thuis werken. Een meer geregeld leven ook: 'kan die call niet wat eerder want om 1 uur lunchen we met het hele gezin'. Dat wordt dus wennen als we over een tijdje teruggaan naar 'normaal'. 

 

En wat mis je het meest?

Wat ik toch het meeste mis is de nuance in het contact met collega's. Als je elkaar in de ogen kijkt tijdens een overleg. De tone of voice, de lichaamstaal. Dat mis je voor een belangrijk deel bij WFH. Het napraten na een overleg, waarbij je -al dan niet bij de koffieautomaat- snel even schakelt met collega's en een pad uitzet. Nu gaat dat via e-mail of misschien een individueel telefoontje. Als je elkaar goed kent dan loopt dat meestal wel goed, maar soms lijkt afstemmen ineens een stuk moeilijker. Waarschijnlijk omdat je toch een stuk van de ijsberg onder water niet hebt gezien. Of omdat het niet is gelukt om op afstand voldoende vertrouwen op te bouwen.

 

Wat leren we uit het verhaal van John Stribos:

 

  • Waardeer de prestaties van je collega’s, leidinggevenden en van andere afdelingen in jouw organisatie. Bedank elkaar. Dit wakkert de trots op je organisatie aan, een belangrijk factor voor werkgeluk. 
    “Ik voel me bevoorrecht dat jij het mogelijk maakt dat ik op een veilige manier kan werken.” 

    Waardering uitspreken is meer dan een compliment geven. Je noemt niet alleen wat de ander in jouw ogen goed heeft gedaan, je vertelt er ook bij wat jou dat heeft gebracht.
  • Erken verschillen in werkbeleving.
    Sommige collega’s gedijen in deze WFH situatie, anderen voelen zich eenzaam of ervaren veel stress. Ook als je zelf lekker aan de slag bent, mag je oog en begrip hebben voor de moeite die anderen ervaren. Steun elkaar.

  • Maak ruimte voor persoonlijke inbreng
    Bij online overleggen heb je meer kans op afstemmingsproblemen. Je hebt een frons of een ongemak van iemand bijvoorbeeld niet opgemerkt. Omdat ‘er nog even op terug komen’ tijdens een koffie-moment of in de wandelgangen nu niet mogelijk is, is ‘fine-tuning’ lastiger.   

    Maak daarom in georganiseerde overleggen meer ruimte voor ieders persoonlijke inbreng. Als je dat voor elkaar krijgt, en iedereen voelt zich vrij en veilig genoeg om zich uit te spreken, gaat de kwaliteit van je overleg omhoog en is ‘een tweede ronde’ vaak niet nodig.

 

Die persoonlijke inbreng kan je bevorderen door een overleg te starten met een persoonlijke check-in-vraag:

  • Wat heeft je geraakt de afgelopen dagen?
  • Welke succes wil je delen? Waar ben je trots op?
  • Wat houdt je op dit moment bezig?

Of tussentijds:

  • Is iedereen nog aangehaakt?
  • Zijn we op de goede weg zo?
  • Als er vragen of onduidelijkheden zijn, breek gerust in.

En als afsluiting:

  • Zijn er nog vragen, opmerkingen?
  • Wat heb je gewaardeerd in ons overleg van vandaag?

Afsluiten met een positieve vraag zorgt voor positieve energie om weer verder te gaan met de rest van de dag. 

Hoe groter de ruimte voor persoonlijke afstemming in je online-overleggen, hoe groter de kans dat alles gezegd wordt wat nodig is om constructief met elkaar te werken.

Het werkt echt! Probeer het maar.

Wederzijds Werkt!

     06 51 80 79 89          info@wederzijdswerkt.nl             Neptunushof 13, 3951 ES Maarn