Januari de maand van het verheugen

In januari maken we plannen voor de maanden die voor ons liggen. We stellen ons voor hoe we het komende jaar voor ons zien, waar we ons op willen richten, wat we willen bereiken en hoe we dat gaan aanpakken.

Als het mooie plannen zijn, waar je warm voor loopt, dan kun je je daarop verheugen. Net zoals je je kunt verheugen op de knoppen aan de bomen in het voorjaar, de bloemen die gaan bloeien en de vakantie in het vooruitzicht.

Omdat we ons kunnen verheugen, krijgen we zoveel voor elkaar. We leven als mensen van wens naar bevrediging van deze wens en dan weer naar een nieuwe wens. Al deze wensen bestaan in ons hoofd. Daar worden we opgetogen van en het zet ons aan tot actie.

Je kunt bij het maken van plannen voor het nieuwe jaar ook eerst eens stil staan en reflecteren op het afgelopen jaar:

Ø Waar kijk je het afgelopen jaar met plezier op terug?

Ø Wanneer had je echt voldoening van wat je deed?

Ø Wanneer vond je dat jouw bijdrage waardevol was voor jezelf en anderen?

Vervolgens kun je dan bepalen waar je meer van wilt en het verheugen kan beginnen.

Eén van mijn leukste opdrachten uit het afgelopen jaar was voor mij de vraag van Sommer Schilderwerken:

“We groeien hard en daar zijn we blij om. Maar hoe kunnen we beter samenwerken en constructief omgaan met onze onderlinge verschillen?

En hoe maken we een efficiency-slag, zodat we flexibel en wendbaar samenwerken?"

Ik herkende in deze vraag en in de gesprekken die volgden het verlangen om je werk heel goed te doen. Het verlangen ook om kwaliteit te leveren aan de klant. Deze mensen zijn trots op hun mooie werk:

 “Als een opdracht is afgerond en ik zie een glanzend object dat weer perfect in de verf zit, dan voel ik me voldaan en trots.”

Zelf weet ik niet zo veel van efficiënte werkprocessen in de schilderbranche, maar wat ik wel weet is dat deze professionals daar zelf heel goede ideeën over hebben. Daarom help ik met zelfonderzoek en samenwerkingsonderzoek. Op een waarderende manier.

In de sessies vertellen de teamleden elkaar verhalen over momenten dat ze op hun best waren. En over momenten dat een afgestemd samenspel en een optimale inrichting van de werkprocessen hand in hand gingen.

In deze verhalen liggen de oplossingen voor verbeterslagen. In deze verhalen zit zelfvertrouwen, kennis, trots en hoop.

Dat aanboren doet wonderen. Want als je meer gaat doen van wat al goed gaat, dan komt het goed en wordt het zelfs beter.