Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 
 
 

Laat je raken!

 “Natuurlijk houdt luitenant-generaal Dennis Luyt als Commandant Luchtstrijdkrachten van vliegtuigen, hij is immers begonnen als jachtvlieger. Maar wat hem ook kenmerkt, is dat hij tijdens zijn werkbezoeken vooral de professionals in de spotlights zet. Hij laat de mensen die het werk doen aan het woord, hij luistert, stelt vragen, benoemt kwaliteiten en uit voortdurend zijn respect.

Kijk en luister maar eens naar een filmpje van zijn bezoek aan het 300 squadron dat in april naar de Caribean vloog om hulp te verlenen, of naar zijn gesprek met de crew van Vliegkamp de Kooy dat het patiëntenvervoer van Coronapatiënten overnam.

 'De teamspirit die ik op al die plekken zie, het geloof van mensen dat het ook op deze manier kan, de vonkjes in de ogen... Prachtig om te zien. Heel veel respect daarvoor!'

Aandacht is het nieuwe goud.

Waarom?

Oprechte aandacht is een vorm van erkenning die in hoge mate bijdraagt aan werkgeluk. Naast plezier in ons werk en het leveren van concrete bijdragen die waardevol zijn voor anderen, willen we graag feedback op onze prestaties. Maar ook gewaardeerd worden als mens. We willen gezien worden. Niet alleen om wat we concreet presteren, ook om onze inzet en om wie we zijn.

Leidinggevenden spelen een grote rol bij het geven van waardering. Uit onderzoek blijkt echter dat medewerkers vinden dat ze van leidinggevenden veel te weinig waardering krijgen voor hun bijdrage. In bijna alle coachtrajecten kom ik dit thema tegen.

Dat je geen waardering ervaart, betekent echter niet dat er geen waardering is. De zogenaamde “illusie van transparantie” maakt dat we denken dat anderen wel weten wat we voelen en dat we hen waarderen. Dit blijkt niet te kloppen en dus gebaseerd op een illusie. 

Als je als leidinginggevende wilt bijdragen aan werkgeluk en optimaal presteren, helpt het om veel explicieter aandacht geven dan je bent gewend. Dat kan op allerlei manieren, maar het begint bij jezelf. Bijvoorbeeld door dagelijks stil te staan bij wat je allemaal om je heen ziet aan inspanning, inzet en enthousiasme bij de mensen die het werk doen.

Ø Heb jij, ondanks de zorgen die er ook zijn, oog voor de inspanning van de mensen die in je organisatie werken?

Ø Zie je waar professionals concreet bijdragen aan de purpose van jouw organisatie?

Ø Laat je je raken door wat je ziet aan enthousiasme en inzet?

Ø Laat je dagelijks merken dat je blij bent met hun inzet, inspanning en bijdrage

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren